Semaine 50-2018

Immersion au sein de la DGA essais en vol de Cazaux

A une cinquantaine de kilomètres au Sud-Ouest de Bordeaux, la base aérienne de Cazaux. C’est ici que la Direction Générale de l’Armement (DGA) mène des essais en vol. 05 décembre 2018, aeronewstv.com
 
AVIONS


Le Groupe Aérien Embarqué retrouve le pont d'envol du Charles de Gaulle

Ces travaux ont été effectués sous la maîtrise d'œuvre du Service de Soutien de la Flotte (SSF) et en coopération avec la Direction Générale de l’Armement (DGA) et le groupe naval français DCNS. De plus, ce dispositif a aussi permis de fournir aux ingénieurs de la DGA des données concernant les vitesses de catapultage, lorsque que les appareils accrochent les brins d'appontage ainsi que des images HD synchronisées des catapultages et des appontages. 06 décembre 2018, Defens-Aero.Com


Engine Failure Killed RAF Test Pilot, Inquest Hears

3rd December 2018: An experienced RAF test pilot was killed during a flight when his plane suffered engine failure, an inquest heard. Flight Lieutenant Alex Parr, 40, died when the Yak-52 civilian aircraft crashed during an emergency landing close to Dinton airfield in Wiltshire in July 2016... The two-seater plane was privately owned but sub-contracted to Qinetiq who ran the Empire Test Pilots School on behalf of the Ministry of Defence... https://www.forces.net/services/raf/engine-failure-killed-raf-test-pilot-inquest-hears


The Chief of the French Air Force Focuses on the Way Ahead

Upgrading the Rafale to F4 will allow the certification of technology which will be at "the heart" of collaborative combat, key to the planned FCAS.https://sldinfo.com/2018/12/the-chief-of-the-french-air-force-focuses-on-the-way-ahead/


Saab Sharpens Radar Offer with New Business Unit  

Saab sharpens its radar offer with the new business unit Radar Solutions, which consolidates airborne and surface based radars into one single unit, headed by Lars Tossman.
The current business units Airborne Surveillance Systems and Surface Radar Solutions, both within Saab’s business area Surveillance, will merge to become a single unit 2019. By merging the businesses, Saab aims to target market needs even further and maximise synergies within the operations. The new business unit will combine all activities for airborne, ground-based, naval and fighter radars, aligning synergies in both research and development and marketing and sales. http://www.asdnews.com, 2018/12/05


Dassault Delivers First Falcon 50M Modified for SAR Mission

On November 29, 2018, the Directorate General of Armaments (DGA) took delivery in Mérignac (Gironde) of the first Falcon 50M aircraft equipped with a rescue hatch for maritime rescue equipment. In parallel, the DGA awarded Dassault Aviation the order for the retrofit of this release hatch on the other three Falcon 50Ms of the in-service fleet. 10 décembre 2018, Defense-Aerospace.Com


F-35 Combat Testing Phase Begins After 15-Month Delay: Pentagon

December 6, 2018: The Pentagon says it has started a year-long phase of combat testing for Lockheed Martin's F-35 jet after a 15-month delay caused by an extension in flight testing, software glitches and delays, and quality issues. https://about.bgov.com/blog/f-35-combat-testing-phase-begins-15-month-delay-pentagon/


India selects IAI/Elta Systems radar and EW suite for Tejas LCA Mk 1A

 “India's state-owned Hindustan Aeronautics Limited (HAL) has signed a deal with Israel Aerospace Industries (IAI)/Elta Systems for 83 active electronically scanned array (AESA) radars and an equal number of electronic warfare (EW) suites to be fitted onto the Mk 1A variant of the indigenously developed Tejas Light Combat Aircraft (LCA). www.janes.com
 
DRONES-UCAV-DIRIGEABLES


Stratobus, un projet fou ?

Thales Alenia Space (TAS) développe un concept de ballon stratosphérique conçu pour assurer des missions conjointes de celles d’un satellite. Deux ans après son lancement en 2016, un premier démonstrateur de 40 mètres doit voler l’an prochain à Istres et le premier modèle de vol est prévu pour 2020. « Le démonstrateur à échelle réduite est un ballon de 40 mètres ayant la forme aérodynamique du Stratobus sans sa partie propulsive. Il doit permettre en 2019 de valider le concept de lâché ainsi que des performances aérothermiques de l’enveloppe et de son générateur solaire », explique le constructeur de satellites …/… Un concentré d’innovation. Alors, un projet fou Stratobus ? Possible, mais lesenseignements qui seront retirés de ce programme pourraient avoir de précieuses retombées pour des applications spatiales bon marché.
AéroDefenseNews n° 215, 6 décembre 2018


Schiebel Wins Contract With European Maritime Safety Agency       

Schiebel, the market leader in Vertical Takeoff and Landing (VTOL) Unmanned Air Systems (UAS), was awarded the coveted maritime surveillance service provision contract by the European Maritime Safety Agency (EMSA). Schiebel’s CAMCOPTER® S-100 UAS was selected based on its impressive service record in the maritime domain, as well as its proven maritime surveillance expertise. Payload capabilities and VTOL abilities from shore and from vessels were further qualifying factors. http://www.asdnews.com, 2018/12/03


The development of autonomous military drones in the UK

Unmanned Aerial Vehicles (UAVs), commonly known as drones, are likely to be the military system which develops into the first truly autonomous weapons systems. Powered by advances in artificial intelligence (AI), machine learning, and computing, we are likely to see the development not only of drones that are able to fly themselves – staying aloft for extended periods – but those which may also be able to select, identify, and destroy targets without human intervention.


Decision making by remotely piloted aircraft system's operator

In article authors are considering approaches of decision making by human operator (H-O) such as Remotely Piloted Aircraft System's operator in Socio-technical system and presents four stages of the human factor's models evolution, associated with the appearance of new aviation system components and the diagnosis of Air Navigation System's H-O's errors.
 
HELICOPTERES


Airbus Helicopters pulls out of Polish naval helo programme     

Airbus has pulled out of a programme to replace Poland’s naval helicopter fleet, which includes the Mil Mi-14 ‘Haze’. Airbus Helicopters has withdrawn from Poland's naval helicopter acquisition, citing the combination of offsets and small size of the procurement programme as being behind the decision. Jane's Defence Weekly, 2018/12/05
 
BUDGET-CONTRATS-COOPERATION-CONCURRENCE-POLITIQUE


Pourquoi la DGA s'intéresse au Flyboard de Franky Zapata

Une subvention de 1,3 million d'euros a été accordée à Franky Zapata pour qu'il développe son invention, le Flyboard Air. L'aide a été donnée dans le cadre du programme RAPID de la Direction générale de l'armement (DGA). (…) Le constructeur a présenté cet engin à la DGA en 2017 pour recevoir des financements. Ceux-ci ont été acceptés dans le cadre de l'aide RAPID (régime d'appui pour l'innovation duale). 05 décembre 2018, Usinenouvelle.Com


Airbus repart à l’assaut du Pentagone avec l’A330MRTT

05 décembre 2018, Aerobuzz.Fr


Nouveaux contrats export dans le viseur de Safran Vectronix

05 décembre 2018, Forcesoperations.Com


Spain Formally Expresses Interest in Franco-German Stealth Fighter Jet Program

Spain has formally expressed interest in joining French-German Next Generation Weapon System, or NGWS project. The cost of being a member of the program is estimated at around 25 million euros for the next two years. The NGWS aims to be the fifth-generation fighter aircraft that will replace European fighters in service, such as the Eurofighter and the Rafale, starting in 2040. The NGWS will be integrated into a panoply (the Future Air Combat System or FCAS) of which the mid-altitude and long-range drone (MALE, in which Spain participates with 23%) are part, satellites or cruise missiles.http://www.defenseworld.net/news/23827/Spain_Formally_Expresses_Interest_in_Franco_German_Stealth_Fighter_Jet_Program


Fast Jet and Formula One technology sharing partnership signed between BAE Systems and Williams  

A new partnership agreement between ourselves, Williams Grand Prix Engineering Ltd and Williams Advanced Engineering Ltd will see technology, expertise and skills shared between the world leading, technology-led engineering businesses across a range of areas including cockpit designs, augmented reality and advanced materials. Innovators here at BAE Systems play a key role in the development, manufacture and support of fast jets such as the Eurofighter Typhoon, F-35 and Future Combat Air Systems and will now work in close collaboration with their peers at Williams, an organisation that has achieved decades of success in the ultra-competitive environment of Formula One. https://www.baesystems.com, 2018/12/05


L'Europe de la défense face au casse-tête de la coopération

Pour construire l'Europe de la défense, les gouvernements veulent développer les coopérations industrielles. Mais si chacun est d'accord, le passage de la théorie à la pratique est rude.
https://www.lesechos.fr/industrie-services/air-defense/0600301874553-leurope-de-la-defense-face-au-casse-tete-de-la-cooperation-2228713.php
 
INNOVATIONS-NOUVELLES TECHNOS (IoT, AI, Réalité virtuelle-augmentée, Big data, open architectures …)


L'innovation du Ministère des armées : Un défi au désir

La Direction générale de l'armement (DGA) est le premier acteur européen de la recherche dans le domaine de la défense. Cependant, la récente création de l'agence de l'innovation voulue par la ministre des Armées vient brouiller le dispositif existant, alors qu'une réforme est pourtant nécessaire. (…) Indéniablement, l'innovation se situe au cœur de la DGA, premier acteur européen de la recherche dans le domaine de la défense. La ministre le rappelle : « avec le lancement de l'agence pour l'innovation de défense, la DGA aura toutes les cartes en mains. Avec un périmètre conséquent, d'un milliard d'euros, elle portera notre ambition pour l'innovation. » Si l'agence de l'innovation doit rendre plus lisible et attractive la politique d'innovation de la DGA, l'état final recherché est de transformer les modes d'actions de la DGA grâce à des agents extérieurs susceptibles de casser les codes. 11 décembre 2018, La Tribune


Internet des objet :

Un dossier de veille d’actualités octobre-novembre 2018, de DGA/DI/MSOE (Christian Costargent)
L’agence de l’innovation de défense lance un appel à proposition concernant l’intelligence artificielle
“L’agence de l’innovation de défense lance un appel à proposition concernant l’intelligence artificielle. Cet appel à proposition, destiné aux organismes de recherche et aux PME/ETI concerne les techniques issues de l’intelligence artificielle et présentant un intérêt opérationnel pour la défense. www.vipress.net 
 
EQUIPEMENTS-SIMULATION-IHM


La réalité augmentée : quels apports et quelles conséquences pour l’Armée de l’Air ?

Dans le cadre de la réflexion sur le Système de Combat Aérien Futur (SCAF), l’Armée de l’Air cherche à identifier les technologies innovantes permettant d’améliorer la performance et la réalisation de ses missions. Parmi les domaines identifiés, les technologies de Réalité Augmentée (RA) pourraient avoir un impact important sur le Commandement et de la Conduite des opérations aériennes (C2 Air) futures.


New Range Control Room for onsite testing

Investing to improve facilities is an essential part of the Long Term Partnering Agreement (LTPA) between the UK Ministry of Defence (MOD) and QinetiQ, with Range infrastructure an important focus. As part of this, a £9 million project provided the MOD with the largest trials area in Europe and the ability to host large and complex activities - including the UK's first space launch. https://www.ltpa.co.uk/Resources/Literature/Investing-in-world-class-Range-facilities.pdf


British Air Force demonstrates capability of RPAS for force protection at Air Bases

Dec 3, 2018: British Air Force, or To be more precise the Royal Air Force (RAF), successfully demonstrated a capability of Remotely Piloted Air Systems (RPAS) to enhance Force Protection at Air Bases. According to a statement, Force Protection (FP) Force personnel from the FP Centre at RAF Honington recently carried out an Operational Capability Demonstration (OCD) utilising RPAS to enhance Force Protection at RAF Akrotiri. https://defence-blog.com/news/british-air-force-demonstrates-capability-of-rpas-for-force-protection-at-air-bases.html


Modem 21 et la sécurisation des communications militaires satellites : une innovation disruptive    

En cas de conflit, les moyens de communication ont toujours été des cibles stratégiques. Pour protéger les communications satellites contre les tentatives de brouillage une solution n'a jamais été prise en défaut : le modem 21. Aujourd'hui devenu une norme OTAN, il est au cœur d'une dynamique d'innovation qui lui permet de s'adapter aux besoins spécifiques de chaque client. https://www.thalesgroup.com, 2018/12/04

 
ARMEMENTS-MUNITIONS-CONTRE MESURES

Air Force unmanned aerial vehicles and jet fighters to fire lasers by early 2020s

The first airborne tests are expected to be in 2021, Air Force officials say. Development focuses on increasing the power, precision, and guidance of existing laser weapons, and move from 10 kilowatts up to 100 kilowatts. Air Force leaders say they plan to begin firing laser weapons from large aircraft like C-17s and C-130s until the technology matures sufficiently to fire them from jet fighters like an F-15, F-16 or F-35.
https://www.militaryaerospace.com/articles/pt/2018/12/laser-weapons-jet-fighters-unmanned.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+militaryaerospace%2FtGhM+%28MAE+-+Test+%26+Measurement%29
 
DOSSIERS


35th International Test and Evaluation Symposium

Global T&E Environment in 2025 and Beyond :
Warfighter and Weapons Systems are evolving at a rapid pace in response to the requirements for existing and potential future needs. These systems, in general, are evolving to be faster, longer range, more sophisticated, more lethal, costlier, and, in some cases, boasting completely new technologies and techniques. The T&E environments must evolve to enable the test and training of these new systems, and they must be ready when the systems enter test. How will your organizations meet this challenge? Are your technologies and capabilities evolving at a pace that ensures your part of the Global T&E Environment will be relevant and useful for future warfighter and weapons systems support?
•             Open Air Ranges: Testing (& Training) in an Integrated, Connected Environment for 2025 and Beyond
•             T&E of Emerging Threats in Complex Environments
•             Increasing Use of Modeling & Simulation for T&E
•             Range Infrastructure
•             T&E of System of Systems with Manned & Unmanned Capabilities
•             Telemetry Over IP


Guillaume Faury sur tous les fronts de l’innovation

Invité le 16 novembre dernier de l’édition 2018 de Futurapolis qui se tenait à Toulouse, Guillaume Faury, président d’Airbus, a donné les grandes lignes des défis technologiques
qui attendent le groupe et en particulier dans le domaine de la motorisation. Sachant que le transport aérien double tous les 15 ans et les flottes d’avions commerciaux, la
question écologique, le bilan carbone des appareils, la réduction du bruit dans les zones aéroportuaires de plus en plus urbanisées sont au coeur des réflexions des avionneurs.
Cela, même si le transport aérien ne génère aujourd’hui que 2 % des émissions de carbone au niveau mondial. « Nous sommes la génération qui verra les avions passer de la
turbine à d’autres modes de propulsion. Il y a 15 ans, cela faisait rire lorsque l’on parlait de voitures électriques, or, aujourd’hui, c’est une réalité et je pense que le même schéma
va se reproduire pour l’aéronautique », estime Guillaume Faury pour qui, toutefois, « les batteries ne sont pas le mode de stockage de l’énergie à bord qui permettra aux avions de
traverser les Océans. En revanche, je crois beaucoup à d’autres modes comme les carburants synthétiques ou encore l’hydrogène qui a un très grand potentiel pour l’aviation ». AéroDefenseNews n° 215, 6 décembre 2018